הזעת יתר אצל מתבגרים

כמו שמבוגרים מזיעים, גם קורה אצל צעירים יותר או מתבגרים. במאמר הזה תמצאו מידע על הזעת יתר אצל מתבגרים ואיך ניתן לטפל בזה.

הזעה יכולה להיראות לא נעימה ולכן חשוב לזכור שהזעה נחוצה כדי שהגוף יתקרר כשמתחם מדי. אם לא הייתה לנו את היכולת הזו להזיע, (הזעה) הגוף היה מתחמם יתר על המידה ואף עלול לקבל מכת חום, מצב שעלול להיות מסכן חיים.

זיעה מיוצרת על ידי בלוטות אקריניות ואפוקריניות בעור. בלוטות זיעה אקריניות נמצאות ברוב חלקי הגוף ומייצרות זיעה ללא כל ריח. מצד שני, בלוטות הזיעה האפוקריניות אינן נפוצות כל כך ונמצאות בדרך כלל רק בבתי השחי ובאזור המפשעה.

בניגוד לזיעה חסרת הריח שמייצרות הבלוטות האפוקריניות, בלוטות האפוקריניות מייצרות זיעה שברגע שהיא במגע עם חיידקים יש לה ריח גוף ברור, בעיקר לא נעים.

 

מתי ילדים ובני נוער מזיעים?

ילדים, במיוחד בני נוער, מזיעים בדרך כלל כאשר:

זה חם

לאכול אוכל חריף

הם מתעמלים

כועסים, מודאגים או עצבניים

חום

 

ישנם מספר מצבים רפואיים שעלולים לגרום להזעת יתר אצל ילדים ובני נוער, הדבר כולל:

יתר פעילות בלוטת התריס

סוכרת מליטוס

סרטן

זיהומים

אִי סְפִיקַת הַלֵב

 

תופעות לוואי תרופתיות

לרוב בני הנוער עם הזעת יתר וללא תסמינים אחרים, לעומת זאת, יש מצב הנקרא הזעת יתר מוקדית ראשונית. במצב זה, הזעת היתר מוגבלת רק לאזור אחד או יותר בגופם, וההזעה היא דו-צדדית וסימטרית (לדוגמה, שתי הידיים או שני בתי השחי). ההזעה נפסקת בזמן שהם ישנים.

 

בניגוד להזעת היתר המוכללת שיכולה להיות לאדם עם פעילות יתר של בלוטת התריס, למתבגר עם הזעת יתר מוקדית ראשונית יהיו ככל הנראה כפות ידיים מזיעות, רגליים מזיעות, בתי שחי מזיעים או הזעת יתר בפנים.

הזעת יתר מוקדית ראשונית שכיחה, ופוגעת בכ-3% מהאנשים, ומומחים רבים חושבים שהיא מתחילה בדרך כלל בגיל ההתבגרות. יכול להיות שזה מקור גנטי.

 

שליטה בהזעת יתר

אם בנכם המתבגר מזיע יותר מהנדרש, תצטרכו להשוות את הזיעה שלו עם מתבגרים אחרים במצב דומה כדי לדעת אם הוא מזיע רגיל או יתר על המידה. בנוסף, אם זה מפריע לפעילות היומיומית שלו או לא ניתן לסבול, תצטרכו לפנות לעזרה.

 

טיפולים המסייעים בשליטה בהזעת יתר כוללים;

תשתמשו באנטי-פרספירנט רגיל גם בבוקר וגם בצהריים ובלילה

כדי למצוא את הדאודורנט האנטי-פרספירנט היעיל ביותר עבור ילדכם, תוכלו לשאול את רופא העור.

שוחחו עם הרופא שלכם כדי לראות אם ניתן לבצע שינויים תזונתיים מסוימים כדי לשפר מצב זה.

השימוש בתרופות אנטיכולינרגיות הן רק אפשרויות טובות למתבגרים עם הזעת יתר כללית, אבל לא רק למתבגרים שמזיעים הרבה בידיים ובבית השחי, למשל. תופעות לוואי כמו יובש בפה, עצירות או נמנום לפעמים מטרידות הרבה יותר מההזעה עצמה.

טיפולים אחרים להזעת יתר הנפוצים יותר במבוגרים כוללים טיפולים כירורגיים כגון כריתה מקומית של בלוטות הזיעה או כריתת סימפטקטומיה חזה אנדוסקופית. יונטופורזה, שבה מופעל זרם חשמלי ברמה נמוכה על פני העור כדי להפחית את ייצור הזיעה, היא אפשרות נוספת, כמו גם הזרקות בוטוקס. למרות שההשפעה היא זמנית בלבד, הבוטוקס פועל לחסימת נוירוטרנסמיטר הממריץ בלוטות זיעה, מה שמוביל לירידה בייצור הזיעה למשך 6 עד 7 חודשים.

אם אתם חושבים שהזעה מוגזמת של בנכם המתבגר, קבעו תור לרופא הילדים על מנת להעריך את מצבו ובעיקר על מנת שתוכלו למצוא את הפתרון הטוב ביותר בטיפול המתאים בהקדם האפשרי.

 

לכל שאלה, פניה, ייעוץ אתם מוזמנים לפנות אלינו למרפאת אופטימל ותקבלו את כל הסברים.

אהבתם את המאמר?

שתפו בפייסבוק
שתפו בווטסאפ
שלחו במייל
הדפיסו

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

הזעת יתר

הזעת יתר, יכולה להיות מצב מעיק ומביך המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. בעוד שהזעה…

בדקי האם SAFE LIPO מתאים לך

לקביעת פגישת ייעוץ חינם

לצ'אט בווטסאפ
1
צריכה עזרה?
היי,
איך אפשר לעזור?
דילוג לתוכן